برنامهريزي درسي ميتونه به اندازهي يک معماي رياضي پيچيده باشه، اما قرار نيست که اين مسئله نگرانتون کنه. لازم نيست که نابغهي رياضي باشين تا بتونين برنامهي درسي رو مديريت کنين. فقط کافيه که اصول اوليه رو بدونين و بقيهاش مثل حل کردن يک جدول کلماته.
اولين قدم، شناختن تواناييها و ظرفيتهاتونه. مثلاً اگر در درس رياضيات ضعيفين و آلبرت اينشتين اينده نيستين، شايد نياز داشته باشين که زمان بيشتري به اين درس اختصاص بدين.
دومين قدم، تنظيم اهداف کوچک و قابل دسترسه. به جاي اينکه هدفتون رو روي فتح قلهي اورست بذارين، سعي کنيد اول يک تپهي کوچيک رو فتح کنين.
و در نهايت، مديريت زمان، که ميتونه به شما کمک کنه تا بين درس خوندن براي امتحان فيزيک فردا و فينال ليگ قهرمانان تعادل ايجاد کنين. فينال ليگ قهرمانان ديگه تکرار نميشه!
پس با کمي برنامهريزي و مديريت، ميتونين هم درسهاتون رو بخونين و هم از زندگي لذت ببرين، بدون اينکه نيازي به کندن کوهستانهاي رشته کوه البرز باشه. هر چند اخر درس خوندن شيرين هم نيست.
برنامهريزي درسي، فرآيند حياتيه که براي دانشآموزان يعني تفاوت بين نمره بيست و يک جلسه طولاني توبيخي با والدين! هنر دقيق و پيچيده برنامه ريزي شما رو از محروم شدن از پول توجيبي يا اينترنت نجات ميده!
اما گاهي اوقات به نظر ميرسه بيشتر شبيه به حل دستگاه دو معادله پنج مجهوله تا يک فهرست ساده از وظايف و ايجادش توجه، دقت و يک مقدار کمي خوششانسي ميخواد. از تعيين اهداف کوچک و دستيافتني گرفته تا استفاده از تکنيکهاي مديريت زمان، همه و همه بايد در يه برنامهريزي درسي موثر لحاظ شن.
بذارين يه مثال بزنم: فرض کنيد ميخوايد در درس رياضي بهتر شين. اولين قدم، نوشتن يک برنامهريزي درسيه که مال خودتون باشه، نه کپيبرداري از برنامه دوستتون که ممکنه در رياضي نابغه کلاس باشه، اما نتيجهاش براي شما نااميدي و پرخوري عصبي باشه. برنامهريزي درسي بايد اهداف کوچک و جزئي ايجاد کنه، مثل تقسيم يک فصل رياضي به مباحث کوچکتر و تمرکز روي يک مبحث در هر روز. اين کار نه تنها کمک ميکنه تا مطالب را بهتر درک کنين، از حس غرق شدن در درياي معادلات بي جواب هم جلوگيري ميکنه.
وقت تکنيکهاي مديريت زمانه. برنامهريزي درسي بايد زمانهاي مشخصي براي درس خواندن، انجام تکاليف و مرور مطالب داشته باشه. يعني بايد بتونين انقدر درس خونده باشين که شب فينال ليگ قهرمانان با خيال راحت با لباس تيم محبوبت جلوي تلويزيون نشسته باشي.
در نهايت، برنامهريزي درسي بايد به گونهاي باشه که شما رو از ساير مسئوليتهاتون غافل نکنه. مطالعه مهمه، اما نبايد فراموش کنين که گاهي اوقات نيازه زماني رو به استراحت، تفريح و لذت بردن از زندگي اختصاص بدين. پس، يک برنامهريزي درسي خوب، بايد شامل زمانهايي براي ريل و تجديد قوا هم باشه.
به ياد داشته باشيد، برنامهريزي درسي رو به يه کابوس تبديل نکنيد که ديگه چيزي نميتونه شما رو از خواب بيدار کنه.
قدم اول برنامهريزي درسي روزانه: کارهاي روزانهتون رو ليست کنين
براي ايجاد يک برنامهريزي درسي روزانه اول بايد يک فهرست از همه کارهايي که قراره انجام بدين، تهيه کنين. ميتونين از تکنيکهايي مثل GTD که در ادامه اين مقاله توضيح ميديم، استفاده کنين تا به طور سيستماتيک همه کارهايي که نياز دارين ثبت بشه. اگه با نوشتن مشکل دارين، نرم افزارهاي موبايل پيشنهاد خيلي خوبي هستن.
در حال حاضر اپليکيشنهاي متنوعي وارد دنياي ديجيتال شدن که به شما در ثبت کارهاي روزانه و مديريت زمانتون کمک ميکنن. بهتره اين کار رو هر روز انجام بدين و استمرار کافي به خرج بدين تا نتيجه رو ببينين.
قدم دوم برنامهريزي درسي روزانه: ليستي از همه درسهاتون تهيه کنين
در دومين قدم ايجاد برنامه درسي بايد ليستي از همه درسهاي موردنظرتون تهيه کنين؛ اين ليست رو روي کاغذ بنويسين. کارهايي که تا به حال انجام دادين رو هم يادداشت کنين تا بدونين الان کجاي کار قرار دارين
قدم سوم برنامهريزي درسي روزانه: ليستتون رو اولويتبندي کنين
ممکنه حجم بالاي کارهايي که در برنامه درسي نوشتين، در نگاه اول نگرانکننده باشن. اما اولويتبندي کارها به شما کمک ميکنه تا نظم بيشتري داشته باشين و از استرس دور شين. براي مطالعه درسها بايد بدونين که کدوم درس مهمتر از بقيهست. وقتي اولويتبندي ميکنين، درک واضحتري از اون چيزي که بايد انجام بشه به دست ميارين. اگه زمان شما براي انجام همه کارها کمه، بهتره تمرکز خودتون رو روي اولويتهاي بالاتر بذارين.
اولويتبندي بين دروس ممکنه براي هر شخص فرق داشته باشه و تا حد زيادي به روش برنامهريزي درسي شما هم بستگي داره. درسهايي که به زودي براي اونها امتحاني در راهه، اولويت بيشتري نسبت به درسهاي ديگه دارن. کسي که در درس رياضي ضعيفه، لازم داره که زمان بيشتري رو براي مطالعه به درس رياضي اختصاص بده؛ پس طبيعيه که اون درس بايد اولويت بيشتري داشته باشه.
همينطور سوالهايي مثل موارد زير به شما در اولويتبندي کمک ميکنن:
- کدوم کارها رو ميتونم بعداً تکميل کنم؟
- کدوم وظايف ضرب الاجل هستن؟
- کدوم وظايف رو بايد در روزهاي خاص انجام بدم؟
- با انجام ندادن کدوم کار استرس بيشتري ميگيرم؟
- کدوم روش برنامهريزي درسي براي من مناسبتره؟
- اصلا چجوري برنامهريزي درسي کنيم؟
قدم چهارم برنامهريزي درسي روزانه: ساعت مطالعه روزانهتون رو مشخص کنين
براي برنامهريزي درسي روزانه، بايد مجموع ساعت مطالعه روزانهتون رو مشخص کنين. يعني مشخص کنين هر روز از هفته با توجه به شرايط موجود، چه مقدار زمان آزاد براي مطالعه در اختيار دارين. مثلاً شنبه 5 ساعت وقت آزاد دارين ولي يکشنبه بهخاطر کلاس فوق برنامه حدود 3 ساعت وقت براي درس خوندن دارين. به همين صورت براي کل هفته خودتون، زمانهاي آزاد رو مشخص کنين.
قدم پنجم برنامهريزي درسي روزانه: واحدهاي زماني مطالعهتون رو بنويسين
وقتي که ميزان ساعت کل مطالعه در برنامهريزي درسي روزانه رو مشخص کردين بايد اون رو به واحدهاي زماني يکساني تقسيم کنين. يعني مثل مدرسه که زمان هر زنگ درسي حدود 90 دقيقهست و بعد از اون 20 دقيقه زنگ تفريح دارين.
البته تعيين اين واحدهاي زماني، اصول خاصي دارن و بهتره به صورت دلخواه، زماني براي درس خوندن مشخص نشه.
«براي مشخص کردن واحدهاي زماني درس خوندن و يا زمان استراحت، مرور درسها و… به صورت اصولي ميتونين از مشاوران تحصيلي پرش کمک بگيرين»
قدم ششم برنامهريزي درسي روزانه: در برنامهتون زمان جبراني رو در نظر بگيرين
در برنامه درسي بايد زمان جبراني هم در نظر داشته باشين. زمانهاي جبراني تا حدود زيادي از استرس شما کم ميکنن. در زندگي هر کس اتفاقات غيرمنتظره و غيرقابلپيشبيني رخ ميده. زمان جبراني، دقيقاً در چنين موقعيتهايي وارد عمل ميشه تا همه چيز خوب پيش بره.
«قانون واحد جبراني در نحوه برنامهريزي براي درس خواندن، به اين صورته که بايد حداقل 5 درصد از واحد زمانياي رو که براي کل مطالعه در طول هفته در نظر گرفتين، به زمان جبراني اختصاص بدين»
قدم هفتم برنامهريزي درسي روزانه: داشتن پلن B در برنامهريزي درسي
منظور از داشتن پلن B در برنامه درسي، در نظر گرفتن زمانهايي به عنوان زمانهاي جبراني براي شرايطيه که از برنامهتون عقب ميمونين. در زمان جبراني ميتونين درسايي که براتون سختتر هستن رو هم رفع اشکال کنين. يعني شما بايد هميشه بخشي از برنامه درسيتون رو آزاد بذارين تا در صورت وم درسهاي موردنظرتون رو مطالعه کنين.
قدم هشتم برنامهريزي درسي روزانه: زمان استراحت، تفريح و خوابتون رو مشخص کنين
ساعت مشخصي براي خوابيدن داشته باشين تا به يک الگوي منظم برسين. بهترين بازه زماني براي خواب شبانه، بين ساعات 11 شب تا 6 صبحه. يک استراحت نيم ساعته بعدازظهري هم، براي بازدهي بيشتر در طول روز کفايت ميکنه.
زنگ تفريح داشته باشين! بهترين کار اينه که بعد از 90 دقيقه درس خوندن 20 تا 30 دقيقه استراحت کنين. در زمان استراحت از جاي خودتون بلند شين و چند قدمي راه برين تا خواب از سرتون بپره و سرحالتر از قبل سراغ درس بعدي برين.
«همينطور شما ميتونين زمانهاي تفريح، استراحت و خوابتون رو به صورت تفکيکشده در دفتر برنامهريزي پرش وارد کنين»
قدم نهم برنامهريزي درسي روزانه: کارهاي تکراري رو مشخص کنين
بعضي از کارها به طور هفتگي و ماهانه در حال تکرار شدن هستن. مثلا باشگاه بدنسازي يا کلاس زبان انگليسي. بهتره چنين مواردي رو مشخص کنين و براي اونها به طور هفتگي يا ماهانه برنامه بريزين؛ چون زمان اونها ثابته. در جديدترين نحوه برنامهريزي براي درس خوندن معمولا روي کارهاي جديد و روزانه تمرکز ميشه نه روتين هفتگي و ماهانه!
قدم دهم برنامهريزي درسي روزانه: ورزش، خواب و تغذيه؛ مثلث طلايي زندگي
واقعيت اينه که همه کارها، به تکنيکهاي يادگيري و نحوه برنامهريزي براي درس خوندن مربوط نميشه. شما حوصله يادگيري ندارين و اين موضوع ممکنه به عدم تعادل هورموني، کاهش ويتامينهاي ضروري و حتي کمخوابي مربوط بشه.
در روتين روزانهتون چند تمرين ورزشي قرار بدين و برنامه خوابتون رو تنظيم کنين. فستفودها با توجه به داشتن نيترات، براي بدن به ويژه کبد، ضرر بسيار زيادي دارن و سيستم هورموني رو بهم ميريزن. استفاده از غذاهاي حاوي فيبر و ويتامين براي عملکرد مغز خيلي مناسب هستن.
قدم يازدهم برنامهريزي درسي روزانه: تنوع مطالعاتي داشته باشين
بايد در برنامهريزي درسي روزانهتون، تنوع ايجاد کنين. اکثر دانشآموزان يک روز رو صرفاً به مطالعه يک درس اختصاص ميدن و اين کار کاملاً اشتباهه! موضوع اينه که حتماً بايد در هر روز چند درس متنوع گذاشته بشه تا از فرسودگي درسي جلوگيري کنين.
يادتون نره براي اينکه به صورت اصولي زمان مرور درسهاتون رو مشخص کنين، ميتونين از مشاوران تحصيلي پرش هم کمک بگيرين.
قدم دوازدهم برنامهريزي درسي روزانه: تعادل مطالعاتي رو رعايت کنين
تراکم درسها و تناسب بين اونها رو در برنامه درسي رعايت کنين. اگه به شيمي علاقهمند هستين، دليل مناسبي نيست که هر روز بخش زيادي از زمان مطالعهتون رو به درس شيمي اختصاص بدين! براي رسيدن به نتيجه خوب بايد همه درسها رو با توجه به ارزش و ضريبشون در برنامهريزي درسي بگنجونين.
قدم نهم برنامهريزي درسي روزانه: کارهاي تکراري رو مشخص کنين
بعضي از کارها به طور هفتگي و ماهانه در حال تکرار شدن هستن. مثلا باشگاه بدنسازي يا کلاس زبان انگليسي. بهتره چنين مواردي رو مشخص کنين و براي اونها به طور هفتگي يا ماهانه برنامه بريزين؛ چون زمان اونها ثابته. در جديدترين نحوه برنامهريزي براي درس خوندن معمولا روي کارهاي جديد و روزانه تمرکز ميشه نه روتين هفتگي و ماهانه!
قدم دهم برنامهريزي درسي روزانه: ورزش، خواب و تغذيه؛ مثلث طلايي زندگي
واقعيت اينه که همه کارها، به تکنيکهاي يادگيري و نحوه برنامهريزي براي درس خوندن مربوط نميشه. شما حوصله يادگيري ندارين و اين موضوع ممکنه به عدم تعادل هورموني، کاهش ويتامينهاي ضروري و حتي کمخوابي مربوط بشه.
در روتين روزانهتون چند تمرين ورزشي قرار بدين و برنامه خوابتون رو تنظيم کنين. فستفودها با توجه به داشتن نيترات، براي بدن به ويژه کبد، ضرر بسيار زيادي دارن و سيستم هورموني رو بهم ميريزن. استفاده از غذاهاي حاوي فيبر و ويتامين براي عملکرد مغز خيلي مناسب هستن.
قدم يازدهم برنامهريزي درسي روزانه: تنوع مطالعاتي داشته باشين
بايد در برنامهريزي درسي روزانهتون، تنوع ايجاد کنين. اکثر دانشآموزان يک روز رو صرفاً به مطالعه يک درس اختصاص ميدن و اين کار کاملاً اشتباهه! موضوع اينه که حتماً بايد در هر روز چند درس متنوع گذاشته بشه تا از فرسودگي درسي جلوگيري کنين.
يادتون نره براي اينکه به صورت اصولي زمان مرور درسهاتون رو مشخص کنين، ميتونين از مشاوران تحصيلي پرش هم کمک بگيرين.
قدم دوازدهم برنامهريزي درسي روزانه: تعادل مطالعاتي رو رعايت کنين
تراکم درسها و تناسب بين اونها رو در برنامه درسي رعايت کنين. اگه به شيمي علاقهمند هستين، دليل مناسبي نيست که هر روز بخش زيادي از زمان مطالعهتون رو به درس شيمي اختصاص بدين! براي رسيدن به نتيجه خوب بايد همه درسها رو با توجه به ارزش و ضريبشون در برنامهريزي درسي بگنجونين.
آمادگي بهتر براي مواجهه با حذفيات کنکور انساني
استراتژيهاي نوين براي برنامهريزي درسي
برنامهريزي ,درسي ,کنين ,بايد ,روزانه ,زمان ,برنامهريزي درسي ,درسي روزانه ,برنامه درسي ,مشخص کنين ,درسي بايد ,درسي روزانه کارهاي ,کاملاً اشتباهه موضوع ,مطالعاتي داشته باشينبايد ,تنوع مطالعاتي داشته